محافظ الکتریکی, مقالات

آیا محافظ برق کولرگازی ضروریست

در این مقاله می خواهیم به موضوع ، آیا محافظ برق کولرگازی ضروریست  و همچنین در مورد موضوعات ذیل صحبت کنیم:

  • آیا محافظ برق کولرگازی ضروریست
  • محافظ کولر گازی پنجره ای چیست و چگونه کار می کند
  • انواع محافظ برق کولر گازی پنجره ای

آیا محافظ برق کولرگازی ضروریست

امروزه در کنار خرید هر وسیله الکتریکی به شما توصیه می شود، هزینه اندکی را بابت خرید محافظ بپردازید تا طول عمر استفاده از وسیله برقی شما افزایش یابد.
متاسفانه نوسانات در شبکه برق شهری مخصوصاً در مناطق مرطوب و شرجی کشور به صورت یک اتفاق رایج مرسوم شده است.
این نوسانات به صورت کاهش و افزایش ولتاژ برق ورودی به شبکه، قطع و وصل شدن برق و حتی بروز نویز در ولتاژ برق خود را نشان می دهند.
این موارد می تواند منجر به آسیب دیدن وسایل برقی و یا حتی در صورت شدید بودن نوسان و تکرار مداوم ، موجب سوختگی وسایل الکترونیکی شما شود و خسارت مالی بسیار زیادی را به شما تحمیل کند.
به صورت کلی به دلیل این نوسانات،تجهیزاتی که در معرض آسیب یا قطع و وصل شدن یکباره برق قرار می گیرند وسایل الکترونیکی از قبیل پکیج، ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی و انواع کولر آبی و گازی هستند.
آسیب به این وسایل گاهی به قدری زیاد است که موجب سوختگی برد الکترونیکی دستگاه میشود. در نتیجه دستگاه شما از کار می افتد.
شما تصور کنید، وسیله مورد نظر شما که در معرض آسیب از نوسانات جریان برق است، کولر گازی پنجره ای است.
برای حل کردن این مشکل قطعا استفاده از یک محافظ برق با کیفیت می تواند از کولرگازی شما در برابر نوسان برق محافظت کرده و از آسیب دیدن آن خودداری کند.
در چنین شرایطی خرید دستگاه محافظ کولر گازی می تواند یک انتخاب هوشمندانه از سمت مصرف کننده باشد.
مصرف برق کولر گازی پنجره ای به مراتب بیشتر از کولرهای گازی اسپلیت است. علاوه بر این همانطور که می دانید امروزه قیمت خرید انواع کولر گازی اسپلیت و یا پنجره ای روز به روز در حال افزایش است.
در این صورت دیگر مجبور نیستیم به خاطر نوسانات برق شبکه شهری دوباره یک مبلغ هنگفتی را بابت خرید کولر گازی بپردازیم.
توجه به این نکات لزوم استفاده از محافظ را برای وسیله گران قیمت و ارزشمندی همچون کولر گازی مشخص می کند. تا کمتر برای تعمیر کولر گازی و یا حتی خرید دوباره آن هزینه های گزاف صرف کنیم.
در مقاله آیا محافظ کولر گازی ضروریست می خواهیم  اطلاعاتی در مورد انواع محافظ کولر گازی به شما خوانندگان عزیز ارائه دهیم امید است که این اطلاعات کمکی باشد به شما عزیزان در انتخاب محافظ مناسب برای کولر گازی.


محافظ کولر گازی پنجره ای چیست و چگونه کار می کند؟

محافظ برق کولرگازی
همانطور که گفتیم ممکن است ولتاژ ورودی به کولر گازی پنجره ای به دلایلی از جمله قطع و وصل شدن برق، رعد و برق و … دچار نوسانات شود.
در مواقعی که محافظ برقی ، بر سر ورودی کولر گازی پنجره ای نصب شده ، می توان از سوختن برد دستگاه و کمپرسور یا همان موتور آن پیگیری کرد.
نحوه کار محافظ کولر گازی پنجره ای به این صورت است که در صورت بروز نوسانات و خارج شدن ولتاژ ورودی به دستگاه از محدوده استاندارد آن، مسیر ورودی برق را به طور موقت قطع می کند.
این قطعی برق توسط دستگاه محافظ کولر گازی پنجره ای تا زمانی طول می کشد که شرایط استاندارد ولتاژ دوباره برقرار شود.
محافظ پس از آن برقرار شدن ولتاژ استاندارد، دوباره مسیر جریان را به کولر گازی پنجره ای وصل می کند تا از این طریق از وارد شدن آسیب به دستگاه پیشگیری کرده باشد.


انواع محافظ برق کولر گازی پنجره ای

محافظ برق کولرگازی

انواع محافظ های برق کولر گازی پنجره ای:

  • پنجره ای آنالوگ

محافظ های آنالوگ فقط دارای سه عدد چراغ ال ای دی به رنگ های زرد، سبز و قرمز هستند.

زرد: این رنگ نشان دهنده حالت تاخیر ولتاژ است.

سبز: این رنگ برای حالت عادی ولتاژ است.

قرمز: این رنگ برای حالت غیر عادی ولتاژ است.

  • پنجره ای دیجیتال

در این محصول ، مقدار ولتاژ برق ورودی به دستگاه ، بر روی صفحه نمایشگر آن نمایش داده می شود.

  • پنجره ای سه شاخه

محافظی که سه شاخه است، دارای یک عدد سیم ارت ضخیم به همراه 2 شاخه همراه می باشد.

از آنجا که در اکثر ساختمان ها به قوانین ساختمان سازی برای اتصال سیم ارت، احترام گذاشته نمی شود، توصیه می کنیم که مدل سه شاخه را برای کولر گازی پنجره ای خود تهیه کنید.

  • محافظ کولر گازی پنجره ای دو شاخه

محافظ های دو شاخه یا معمولی به نوع غیر کتابی معروف هستند. از نظر کارشناسان حوزه برق و الکترونیک استفاده از محافظ های دو شاخه ای برای کولر گازی پنجره ای مناسب و اصولی نیست.

  • محافظ کولر گازی پنجره ای تک فاز

از محافظ های تک فاز برای کولرهای گازی پنجره ای خانگی با BTU پایین تر از کولرهای سه فاز استفاده می شود.

  • محافظ کولر گازی پنجره ای سه فاز

اگر کولر گازی 3 فاز باشد، به این معنی است که BTU آن نیز بسیار بالاتر از نوع تک فاز است، در نتیجه باید از محافظ های سه فاز برای آن وسیله استفاده کرد.

  • محافظ کولر گازی پنجره ای ترمینالی

به محافظی که در کنار کنتور برق ساختمان به منظور جلوگیری از آسیب های نوسانات برق شهری به وسایل الکتریکی داخل ساختمان نصب می شود، محافظ ترمینالی یا پایه کنتوری می گویند.

ویژگی مهم این نوع محافظ قابلیت استفاده از یک محافظ مشترک برای چندین وسیله برقی در ساختمان است.
غیر از تقسیم بندی های ذکر شده، حتی محافظ ها را بر اساس تعداد پریز بر روی آن تقسیم می کنند. بر اساس این تقسیم بندی بعضی از محافظ ها بدون پریز برق و بعضی دیگر بین یک الی 4-5 عدد پریز برق دارند.
در آخر این را بگوییم که قبل از تهیه محافظ های پریزدار برای کولر گازی پنجره ای خود با مجری سرویسکار کولر گازی مشورت کنید.
چون برای بعضی از وسایل برقی امکان استفاده همزمان از محافظ برای چندین وسیله وجود ندارد، در حالی که می توان از محافظ پکیج برای یخچال و ماشین لباسشویی هم به صورت مشترک استفاده کرد.
کلیه محافظ کولر گازی های تولید شده توسط مجموعه صنعتی سارا، دارای پنج سال ضمانت  تعویض و خدمات پس از فروش می‌باشند.
امید است که تولیدات این مجموعه صنعتی همچنان مورد تأیید هم‌وطنان محترم قرار گرفته و گامی در جهت رفع نیازهای مصرف کنندگان عزیز باشد.
در انتها امیدواریم که مقاله ی ارائه شده توسط شرکت نوین الکتریک ، توانسته باشد  به میزان قابل توجهی در ایجاد درک، شناخت شما نسبت به محافظ برق کولرگازی بیافزاید.