چراغ آبنما, مقالات

چراغ آبنما

این مقاله حاوی توضیحات جامع در خصوص انواع چراغ های آبنما یا استخری و گواهینامه های آن هاست، از دلایل و محل های استفاده آن ها در این مقاله بیان شده و همچنین مشخصات و ویژگی های کلیدی آن ها به صورت کامل توضیح داده شده است.

  • چراغ آبنما چیست؟
  • دلیل استفاده از چراغ های آبنما
  • گواهینامه IP68
  • بررسی مشخصات چراغ های آبنما
  • آیا استفاده از چراغ های آبنما محدودیت دارد؟
  • انواع چراغ های آبنما

چرغ آبنما چیست؟

چراغ های آبنما نوعی ابزار برای طراحی محیطی هستند که از آنها برای زیبا سازی استخر ها و حوض ها و یا پارک ها و محل های سر باز استفاده می شود.

در صورتی که از نور های درست و قوی استفاده شود می تواند زیبایی چشمگیری را ایجاد می کند.

این چراغ ها که به پروژکتور های استخری هم معروف هستند اکثرا دارای چراغ های LED هستند که درون قاب هایی با درجه حفاظت IP68 محفوظ شده اند.

این نوع چراغ ها به علت اینکه بیشتر در محیط های استخری و آبی استفاده می شوند باید دارای مقاومت بالایی باشند. از این رو داشتن گواهینامه ی IP68 لازم و ضروری است. پس قبل از خرید حتما از داشتن گواهینامه یIP68  اطمینان حاصل نمایید.

توجه داشته باشید که این چراغ ها دارای دو مدل رو کار (آبنما) و تو کار (دفنی) می باشند.

می توانید با توجه به نوع مکانی که می خواهید نور پردازی کنید آن ها را خریداری کنید که در ادامه به توضیح کامل این دو نوع چراغ می پردازیم.

چراغ های آبنما استخری دارای ولتاژ 12 ولت هستند که کمک می کند تا خطر برق گرفتگی به کمترین حد خود برسد و رطوبت به هیچ عنوان در آن نفوذ نکند.

دلیل استفاده از چراغ های آبنما

از زیبا ترین ترکیب های دنیا می توان ترکیب آب و نور را نام برد. آب یکی از بهترین انعکاس دهنده های نور است و باعث ایجاد شکست های جذابی در نور می شود که زیبایی محیطی را دو چندان می کند. اگر نور با رنگ های درستی انتخاب شود می تواند به محیط روح و انرژی تزریق کند و جلوه ی خاصی به محیط بدهد.

گواهینامه IP68

قبل تر توضیح دادیم که چراغ های آبنما به علت قرار گیری در محیط پر از آب باید بسیار مقاوم باشند و رطوبت نتواند وارد آن شود گواهینامه ی IP68 تضمینی برای خرید مشتریان است. این گواهینامه اهمیت بسیار زیادی در خرید محصولات روشنایی دارد و بیانگر قدرت محصولی است که می خواهید بخرید. به طور مثال اگر قصد استفاده چراغ در محیط خانه را دارید نیازی نیست که میزان IP بالایی داشته باشد. در نتیجه حتما قبل از خریداری محصول از داشتن این گواهینامه اطمینان حاصل نمایید.

اما IP68 به چه معناست. در یک کلام به معنی درجه حفاظت است. این میزان با دو عدد نمایش داده می شود که عدد اول از سمت چپ نشان دهنده ی حفاظت در برابر گرد و غبار است که اندازه ی آن بین 0 الی 6 است و عدد دوم نشان دهنده ی میزان مقاومت در برابر نفوذ آب است که اندازه ی آن بین 0 تا 8 است.

بررسی مشخصات چراغ های آبنما

در ادامه به بررسی چند مورد از ویژگی ها و مشخصات چراغ های آبنما می پردازیم تا بتوانید در هنگام خرید اطلاعات کافی داشته باشید.

توجه داشته باشید که این چراغ ها به طور مداوم با آب در تماس هستند و باید ولتاژ مناسبی داشته باشند تا از خرابی و برق گرفتگی توسط این چراغ ها جلوگیری شود. همچنین باید قبل از سیم کشی جای گذاری شوند و ترانس داشته باشد تا قدرت برق کنترل شود. میران ولتاژ در چراغ های استخری بین 127 تا 247 است.

مشخصات چراغ آبنما

این چراغ ها حتما باید دارای گواهینامه ی IP68 باشند که به معنای محاظت در برابر گرد و غبار و آب است.

این چراغ ها باید دارای 3 ویژگی باشند :

  1. تابش نور مناسبی داشته باشند تا بتوانند به زیبایی هر چه بیشتر محیط کمک کنند.
  2. دارای رنگ بندی های گوناگون باشند تا به دلخواه مشتری بتوان از آنها استفاده کرد.
  3. قابلیت نصب تو کار و رو کار را داشته باشند تا با توجه به محیط کار از چراغ درستی استفاده شود.

آیا استفاده از چراغ های آبنما محدودیتی دارد؟

محدودیتی در استفاده از چراغ های آبنما وجود ندارد و با توجه به میزان هزینه ای که مشتری انجام می دهد، به هر مقدار که درخواست کند و در هر زاویه و ارتفاعی که بخواهد می توان از این چراغ ها استفاده کرد.

باید بدانید بر خلاف نامشان این چراغ ها فقط مختص به استفاده در استخر ها نیستند و می توان از آنها در پارک ها و فضاهای باز نیز استفاده کرد تا محیطی زیبایی خلق شود.

انواع چراغ های آب نما

همانطور که توضیح داده شد چراغ های آبنما باید امکان استفاده به صورت رو کار و تو کار را داشته باشند.

به صورتی که بتوان از آن ها هم داخل استخر استفاده کرد و هم خارج از آب که این چراغ ها به دو دسته ی دفنی و آبنما تقسیم می شوند.

چراغ های دفنی معمولا در حاشیه استخر ها و یا در پارک های و بوستان ها مورد استفاده قرار می گیرد. این چراغ ها را در خاک چال می کنند و یا داخل سنگ فرش خیابان قرار می دهند. باید بدانید که این چراغ ها کاملا ضد آب هستند و در برابر بارندگی و غرق آب شدن مقاوم هستند. توجه داشته باشید که این چراغ ها به نوعی کارگذاری می شوند که در هنگام بارندگی شدید فقط برای مدتی کوتاه غرق آب شوند و فوندانسیون زیرین آن را طوری می سازند که آب را عبور دهد وبه لایه زیرین خاک منتقل کند.

انواع چراغ آبنما
چراغ آبنمل دفنی

این چراغ ها با درجه حفاظت IP67 عرضه می شوند. به این معنا است که به صورت کامل در برابر گرد و غبار حفاظت می شود ولی در برابر آب نیمه محافظت شده هستند. در نتیجه این چراغ ها می توانند در برابر بارندگی و یا آبیاری مقاومت کنند و آسیب نبینند.

نکته قابل توجه این است که چراغ هایی که دارای گواهینامه ی IP67 هستند به مدت نیم ساعت در برابر غرق آب شدن مقاوم هستند.

چراغ های آبنما معمولا در استخرها و فواره ها ، برای زیبا سازی از آبنما استفاده می شود.

همان گونه که قبلا توضیح دادیم، دارای گواهینامه IP68 هستند و ضد آب و گرد و غبار هستند و در رنگ های متنوع در دسترس عموم قرار دارند.

انواع چراغ آینما